پزشکی

امحای ضایعات دارویی فاضلاب شهری با محصولات یک شرکت دانش بنیان

یک شرکت دانش‌بنیان با دغدغه‌محیط زیستی، سیستمی را برای امحای ضایعات دارویی تولید کرده که با استفاده از حرارت هرگونه باکتری، ویروس و عوامل خطرناک دیگر را که ممکن است وارد سیستم فاضلاب شهری شوند از بین می‌برد.

به گزارش بهداشت نیوز، آرش رحمانی، مدیر عامل شرکت دانش‌بنیان بهین‌افزارساز پویا با بیان اینکه این شرکت فعالیت خود را از سال 92 با هدف طراحی و ساخت تجهیزات و ماشین آلات داروسازی خصوصا داروهایی که تزریقی و استیل هستند، آغاز کرده‌ است، گفت:«تولید تجهیزات خط تولید دارو اعم از انواع راکتورهای ساخت داروهای تزریقی، بیوراکتورها، فرمانتورهایی که در صنایع زیست فناوری کاربرد دارد و همچنین، داروهایی که به صورت بیولوژیک تولید می‌شوند، از جمله محصولات ما است. تجهیزات جانبی‌ای مثل اسکیدهای فیلتراسیونی که برای فیلتر داروها کاربرد دارد یا کامپوننت‌ها و قطعاتی که در این خطوط مصرف دارد، نیز از دیگر محصولات این شرکت دانش بنیان هستند.»

وی اما دغدغه شرکت دانش بنیان خود را در ساخت تجهیزات داروسازی فراتر از مرحله تولید دارو عنوان کرد و گفت:« وقتی یک راکتور دارویی محصول خود را تولید کرد، بعد از آن باید فرآیند cleaning و استریلینگ انجام شود و آن راکتور دارویی و دیگر تجهیزات، طبق استانداردهایی که در گایدلاین‌ها مشخص شده‌ و در کل دنیا مورد تائید است، استریل شود تا برای بچ بعدی تولیدشان آماده شود. از این رو، شرکت دانش بنیان بهین‌افزارساز پویا اقدام به تولید سیستم‌های شست و شو و پک‌های شست‌وشوی مخصوص همین راکتورها کرده‌است».

اما ماجرا به همین جا خاتمه پیدا نمی کند و یکی از جدی ترین مسائلی که ما در تولید محصولات دارویی و بیولوژیکی با آن مواجه هستیم، مساله دفع ضایعات است و این موضوعی است که این شرکت دانش‌بنیان بنابر مسئولیت اجتماعی‌ای که برای خود متصور است، پیگیری کرده‌است.

رحمانی در این خصوص گفت: «وقتی یک فرآورده بیولوژیکی تولید می‌شود و در آن باکتری، ویروس یا سلول خاصی کشت داده می‌شود، تولیدکننده این اجازه را ندارد که ضایعات آن خط را در فاضلاب شهری رها کند. به دنبال این دغدغه محیط زیستی، ما سیستمی را برای امحای این جنس از ضایعات در دستور کار خود قرار دادیم و فاضلاب آن خط را بر اساس استانداردها و اصولا هم بر مبنای حرارت از هر گونه باکتری، ویروس یا هر چیز خطرناک دیگری که ممکن است وارد سیستم فاضلاب شهری شود، عاری می کنیم».

وی با بیان اینکه پیش از این، تمام این محصولات، عمدتا از خارج از کشور وارد می شد، عنوان کرد:«متاسفانه علیرغم اینکه ما در تولید این تجهیزات موفق به بومی ‌سازی شده‌ایم اما همچنان در این حوزه واردات داریم و ارز زیادی برای وارد کردن این محصولات از کشور خارج می‌شود و معمولا هم این واردات نه از برندهای معروف اروپایی همچون برندهای آلمانی و سویسی که از برندهای بی‌کیفیت و غیرقابل اعتماد هندی و چینی که این روزها، بازار ایران را قبضه کرده‌، وارد می‌شود. این در حالی است که ما در شرکت دانش‌بنیان بهین‌افزارساز پویا با تولید بومی این محصولات و تلاش برای ایجاد بازار فروش محصولات خود، به میزان قابل توجهی از خروج ارز از کشور جلوگیری کرده‌ایم؛ مضاف بر اینکه هزینه ساخت تجهیزات و ماشین آلات داروسازی، نصف قیمت برندهای چینی و هندی تمام شده و در عین حال با کیفیتی به مراتب بالاتر از این نمونه‌ های خارجی تولید می‌شود.»

رحمانی از دیگر امتیازات تولید تجهیزات و ماشین آلات داروسازی در داخل را خدمات پس از فروش عنوان و تاکید کرد که این مزیت و امتیازی است که نمونه‌های خارجی این محصولات از آن بی‌بهره هستند. چه شرکت‌های اروپایی و چه شرکتهای آسیایی به دلیل هزینه‌های بالا اساسا از ارائه چنین خدماتی به مشتریان خود سرباز می‌زنند.

وی اما در خصوص برنامه‌هایی که این شرکت دانش‌بنیان در آینده در دستور کار خود دارند، گفت: «در طرح های توسعه آینده، تولید ماشین آلات بسته بندی و فیلینگ داروهای تزریقی و ماشین پر کن سرنگ‌هایی که از پیش پر شده‌است را در دستور کار خود داریم که برای استفاده های مختلف در مراکز درمانی کاربرد دارد».

رحمانی در خصوص میزان واردات شرکت گفت: « واردات ما محدود به یکسری سنسورهای pH، اکسیژن و تجهیزاتی است که در ماشین آلات‌مان استفاده می کنیم و عمدتا واردات ما از دو کشور سوئیس و ایتالیا است و باقی تجهیزات را از بازار داخلی تهیه می کنیم.»

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا