پزشکی

تأکید بر استفاده از ماسک و رعایت بهداشت فردی برای جلوگیری از ابتلا به آنفلوانزا

رییس گروه بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: با توجه به اینکه موج اول آنفلوانزا در خراسان رضوی زودتر از سایر نقاط کشور سپری شده پیش بینی موج دیگر آنفلوانزا در سطح استان شده است.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر زهرا نهبندانی اظهار کرد: در اواخر ماه گذشته موج اول آنفلوانزا در سطح استان و محدوده دانشگاه علوم پزشکی مشهد سپری شد و بیشترین میزان ابتلاها و بستری‌ها در این موج در مهر ماه و با سویه‌های h1n1 و h3n2 بود.

وی تصریح کرد: با توجه به آلودگی هوا و گردش ویروس آنفلوانزا توصیه به انجام واکسیناسیون به تمامی گروه‌ها، به‌ویژه افراد پرخطر است و اینکه قبل از انجام این کار حتماً توسط پزشک ویزیت شود تا که علائمی نداشته باشند و با دریافت واکسن دچار مشکل نشوند.

رییس گروه بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: همچنین در این ایام بر استفاده از ماسک، حفظ فاصله اجتماعی، شستن دست و عدم حضور در تجمعات به تمامی افراد به‌ویژه به گروه‌های پرخطر تأکید داریم و به سایر افراد به‌ویژه دانش‌آموزان هم توصیه براستفاده از ماسک داریم و اینکه اگر کوچکترین علائمی داشتند به نزدیکترین مرکز مراجعه کرده و تا زمان رفع علائم و رسیدن به بهبودی کامل از حضور در سر کلاس درس و محل کار خودداری کنند.

وی تأکید کرد: بهترین کار برای دوری از بیماری آنفلوانزا و عوارض ناشی از آن انجام واکسیناسیون آنفلوانزا بوده و در همین خصوص باید اشاره کنیم که طبق دستورالعمل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی 19 گروه اولویت‌دار شامل دریافت واکسن آنفلوانزا هستند که 12 گروه آن شامل دریافت واکسن رایگان آنفلوانزا در مراکز جامع خدمات سلامت می‌شوند.

رییس گروه بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد اضافه کرد: ما 3 نوع از واکسن‌های آنفلوانزا را داریم که هر 3 نوع آن مورد تأیید بوده و هست، واکسن ایرانی فلوگارد یک واکسن نوترکیب 4 ظرفیتی حاوی ذرات پروتئینی ویروسی بوده که در برابر بیماری‌های ناشی از ویروس‌های زیرگروه A و B آنفلوانزا به صورت فعال، ایمنی‌زایی ایجاد می‌کند، واکسنی که مصرف آن برای عموم مناسب است، اما برای مادران باردار واکسن‌های هلندی اینفلوواک تترا و واکسی گریپ فرانسوی تزریق می‌شود.

دکتر نهبندانی افزود: کسانی که می‌خواهند واکسن آنفلوانزا را دریافت کنند، اما جزو گروه‌های هدف بهداشت نیستند ، می‌توانند یکی از این 3 واکسن را از داروخانه تهیه و جهت تزریق آن به درمانگاه و یا مرکز بهداشت مراجعه نمایند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا